tirsdag den 18. september 2007

Tryggelev Nor - Ristinge klint



14. oktober 05.


Vi havde lejet et lille sommerhus af en kollega og skulle være der fra torsdag til søndag. Anja, Heidi og Thomas ville komme om fredagen. Jeg havde taget kajakken med da det skulle blive godt rovejr.


Vejret var dog lidt diset og vi kunne kun lige ane Ristinge klint i det fjerne. Der var næsten ingen vind så jeg smed kajakken i ved stranden ud for sommerhusene.


Det var en ret stenet strand, så det foregik med forsigtighed for ikke at ridse kajakken mere end højest nødvendigt.


Satte kursen mod klinten og ville bare ro derudaf langs med kysten. Når jeg kom lidt ud kunne jeg se at der var en flot sandbund. Så jeg holdt mig på en 2-3 m vand. Så en fiske svømme stærkt i overfladen og prøvede at dreje og komme efter den, men så ikke mere til den, øv...ville godt have set hvad det var for en fætter. Der var lidt dønninger ind fra havet mod Ærø, men det betød ikke noget for sejlladsen. Havde ikke fået min vandflaske med herover så jeg havde en termokande og et glas liggende i lastrummet. Padlede bare stille og roligt og nød at se på landskabet. Her var nogle klitter, næsten ligesom ved Vesterhavet, men bare i mini format. Nåede hen til Ristinge strand og besluttede at jeg ville sejle helt ud til klinten og kikke rundt om den. Der var en flot varieret bund da jeg kom hen hvor klinten begynder. Tang, store sten og sand blandet sammen og med roligt vand var det et flot syn. Skulle ud om et garn og var nu tæt på rundingen. Der kom en fisker i sin båd i fuld fart rundt om klinten og styrede mod garnet jeg lige havde sejlet forbi. Der var lidt bølger fra hans båd, men bare snuden op i dem og så betød det ingenting. Længst ude var der en trappe ned til stranden helt oppe fra klinten, der vel er 10-15 m høj. Stranden her var fyldt med store sten, så her er sikkert fint at fiske efter havørreder. Stak snuden rundt om pynten og kunne se, at den gik lidt længere ud og endte i det der hedder Ristinge Hale. Vendte kajakken og begyndte på hjemturen, da jeg havde sagt til Karin, at turen ville tage ca. et par timer. Kom tilbage til garnet og så fiskeren var ved at ordne noget ved dem. Spurgte ham hvad han fangede i dem og han kunne fortælle, at det var ålegarn, men der var ikke noget at fange for tiden da det var for fint vejr. Sejlede ind på stranden ved Ristinge for at få en tår vand. Vandet smagte nu lidt af kaffe så jeg tog og guffede den medbragte pære i mig, uhmmm dejlig saftig var den. Sad og nød udsigten i kajakken mod Bagenkop.
Tlf. ringe og forstyrrede. Det var Karin der ville vide hvor jeg var og hvornår jeg kom tilbage. Hun stod på en bakketop ved stranden, men kunne ikke se så langt pga disen. Padlede mod isætningsstedet og havde en fin tur tilbage.
Havde sejlet 16 km og nu ialt 141.

Ingen kommentarer: