torsdag den 11. februar 2010

Endnu en tur i Helgnæs bugten d. 22. august










Havde en fridag så jeg ville en tur ud at ro. Men Anja havde ringet om mandagen og spurgt om jeg ikke kunne hjælpe med at papesere ved Thomases forældre, Hmm, ok da. Pakkede kajakken og alt udstyret og tøffede mod Horne. Hjalp dem i 2 timer go fik sat dem igang og dete gik fint med dem, så jeg besluttede at tage ud fra Falsled havn og ud om Illum og måske lidt længere hvis jeg gad. Da jeg kom til havnen var der en gruppe på 10 kajakker fra alle mulige lande, sikkert en efterskole, der var ved at sætte i også. Jeg kom nu hurtigere i vandet end dem og så afsted mod Illum. Vejret var fint, ikke megen vind og kun ganske få skyer.




Vandet var jo stadig varmt så jeg var bare i badebukser og t-shirt.




Kom forbi Vigø og efterfølgende Horsehovede og så videre mod Illum. Her havde jeg aldrig været og det er jo altid spændende.




Der var en god dybde tæt på land, så der var dejligt at sejle der og betragte bunden. Der lå et stort tådt hus på den vestlige ende af øen. Det så vældigt fornemt ud og med en fin badebro til også. De dyrkede jorden på øen og jeg gad nok vide, hvordan de får det sejlet væk derfra, for så dybt var der da heller ikke. Roede videre mod vest og nåede spidsen af øen. Den når næsten over til Helnæs, der var vel ca. 1 km derover. Jeg ville have lidt at drikke på spidsen, men der var syldt op med skarver og måger og da jeg lagde kajakken på land stank der bare af fiskelort fra fuglene, føj for en stank. Så jeg kom hurtigt i kajakken igen og besluttede at padle mod Helnæs og så spise middag der. Der kom et flot Hollandsk sejlskib forbi. Videre syd om Helnæs og forbi et sommerhus område på skråningen ned til vandet. De lå rigtig godt de sommerhuse og en meget fin badestrand til. Roede et godt stykke derom af og fandt et sted jeg kunne få kajakken nogenlunde op på stenstranden uden at ridse den for meget, men heldigvis var der ingen bølger så det gik fint. Der var ikke så meget strand og der lå store sten overalt, men fandt da et nogenlunde sted i noget højt græs og fik jævnet de værste sten ud. Kom af det våde tøj og fik maden og kakaoen frem og nød solen og da der var masser af læ, ja så var der rigtig varmt at ligge der og også rart at få en lille een på øjet. Kravlede op af klingen bagved og ville se hvad der gemte sig, men den var for stejl på det sidste stykke og jeg måtte ned igen. Kom i en næsten tør t-shirt igen og fik lempet kajakken forsigtigt ud igen.



Tog samme vej tilbage, undtagen at jeg tog øerne på nordsiden denne gang. Lagde til ved Vigø og fik eftermiddagskakaoen og smed tøjet og svømmede en lille tur. Vandet var dejligt varmt endnu, dog lidt mere friskt end i sommers.



Landede i havnen igen og så at efterskolen i kajakkerne lå syd for havnen og øvede forskellige former for rednings øvelser.



Kom op af vandet og fik læsset kajakken og næsen hjemad.



En rigtig fin tur med flot vejr og nogle dejlige timer på vandet.



Distance 22 km



Ialt 310 km.



Ingen kommentarer: