tirsdag den 28. august 2007

Hvordan det hele startede i 2005



Havde gået et lille års tid med lyst til at prøve at ro i kajak. Kikkede misundeligt på når der kom kajakker glidende i vandet.


Jeg var inde på hjemmesider og læse turberetninger og det var virkelig lærerigt. Fandt havkajak roernes side og slugte alt på deres sider, kan godt anbefales. På en campingtur til Blommehavens camping i Marselisborg skoven, så vi masser af havkajakker glide forbi og det var nok startskuddet til at jeg bestemte mig til at jeg før eller senere ville have sådan en. Den endelig beslutning kom, da jeg en sommerdag var i Fåborg, i forbindelse med mit job. Her var der fuld sol og havet fuldstændig blankt. Udsigt til Bjørnø og over mod Lyø. Her bestemte jeg mig til at nu skulle det være. Jeg ville sidde på vandet i min egen havkajak og nyde stunder som denne.


Havde sparet op, men Karin ville have ny stue, så det blev lige udskudt 7-8 mdr. Var imellem tiden inde og savle over nye turberetninger og kikke på brugte kajakker og hvad andre syntes om de forskellige modeller og mærker. Det blev jeg såmænd ikke så meget klogere af. Det eneste der var at gøre var at prøve dem. Var da også ude at prøve et par forskellige.


Fik kontakt til Andrew og han ville gerne bruge en dag på at vise en kollega, Carsten og mig hvad det ville sige at ro i havkajak. Han har gennem sit job adgang til havkajakker i plastic. Det blev til d. 5. august 05 fra morgenstunden vi kørte til dæmningen ved Thurø. Han havde alt med af udstyr og vi skulle bare have tøj og madpakke/drikkelse med. Vi fik en kort introduktion til det at padle og fik vest og våddragt på og så lige ud på lavt vand og prøve at padle. Det gik fint og vi fik fart i kajakkerne og drønede over mod Thurø. Vi prøvede nogle forskellige teknikker til redninger, bl.a at skulle hænge med hovedet nedad og så klappe på bunden, nu opad, og så vente på kollegaen skulle komme så man kunne få fat i hans kajak og så hive sig op på ret køl igen. Ingen af os druknede så det virker fint. Vi sejlede nogle timer og holdt pauser indimellem og fik spist vores medbragte mad. Vel hjemme igen var vi slet ikke tvivl nogle af os.............vi måtte bare have sådan et fartøj.

Jeg gik straks i lag med Den blå Avis og fandt frem til at jeg ville have en i glasfiber. De var flottere, bedre flow i vandet og så var de noget stivere i skroget end plastic. Læste meget og fandt frem til en Lettman Eski 550 måske ville passe mig. Jeg faldt for dens form som jeg syntes godt om. Der var 2 til salg, den ene i Jylland og den anden på Sjælland. De var lige gamle, 3 år. Den i Jylland så måske flottere ud, men den på Sjælland var kr 2000 billigere. Så efter et tlf opkald til Sjælland tøffede Karin og jeg derover en tur. Vi skulle til Nøddebo ved Esrum sø. Det var formanden for den lokale roklub der havde sin kajak til salg. Efter en prøvetur i søen byttede vi penge og kajak. Det var en dejlig fornemmelse at køre afsted med kajakken på taget.

Vel ankommet til Gislev måtte jeg jo lige prøve kajakken på græsplænen. Alt udstyret skulle jo selvfølgelig på :-).
Den er sgu da flot, ik'

Ingen kommentarer: