fredag den 31. august 2007

Thurø rundt






Fredag d. 9.9.05



Har fri idag og har besluttet at jeg ville en tur rundt om Thurø, hvis vejret var godt nok. En let til frisk vind fra nordøst og måske regnbyger og måske også torden. Hmm ikke så godt med torden, men ellers vinden i det rigtige hjørne. Pakkede alt grejet og havde varm kakao og madpakke + vand med, så det kunne jo kun gå godt. Var nede ved dæmningen til Thurø kl. 8.15 og her var fint vejr. Lidt sol, men også tunge skyer i syd. Jeg ville gå øst om, da vinden så ville komme ind i ryggen når jeg slulle på åbent vand ved Smørmose siden. På med badebukser, t-shirt og svømmevest. Jeg valgte ikke at have spraykirtet på, da der ikke var bølger og det er ret varmt at sidde med. Så i med kajakken


og derudaf. Kanon vejr til at starte i og jeg havde taget solbiller på da solen skinnede. Kom ud i nærheden af Lillebo og så var der ikke sol mere. Jeg ville tage solbrillerne af. Havde hånden ud over kajak siden for at holde i pagajen og vupti røg solbrillerne i vandet,..........satans også, de havde kostet mig kr 300. Der var vel sådan ca. 75 cm vand under mig så jeg besluttede at de sørme skulle op igen. I med bremsen og ud af kajakken. Men der var nu dyberer end jeg havde regnet med, men til gengæld var vandet ret varmt. Det nåede mig til livet og jeg gik tilbage med kajakken i hånden og fandt da også brillerne. Bukkede mig ned efter dem og blev våd over det hele. Pokkers også det var ikke lige med i tur planlægningen. Jeg ville ikke prøve at komme op i kajakken herude, da jeg havde mobil tlf. liggende i en plasticpose på dækket og jeg vidste ikke om den var helt vandtæt. Der var kun ca. 150 m ind til land så jeg begyndte at trække kajakken efter mig derind for at komme på lavere vand og så komme op i den. Men der blev bare dybere og dybere jo længere jeg kom ind!! - til sidst måtte jeg svømme med kajakken fordi jeg ikke kunne bunde, ........bare der nu ikke var nogen der så det, for det var da vist lidt flovt det her. Heldigvis var der ingen og jeg kom ind på lavt vand og ombord igen.



Nå, men afsted igen. Tog sigte på det yderste ved Skårupøre og gik den lige vej derover. Det begyndte at blæse mere og mere som jeg nærmede mig og bølgerne blve også større, men ikke noget at snakke om endnu. Rundede pynten og gik direkte syd langs Thurø. Her var bølgerne nu store nok. Havde dem ind fra siden og fik nogle sjove rutche ture og ind imellem drejede kajakken også lidt for meget rundt, men det gik helt fint alligevel. Da jeg kom ud for Smørmosen var bølgerne ca. ½ m og jeg skulle egentlig have sprayskirtet på, men havde ikke lyst itl at gå ind på kysten og så skulle ud igen i de bølger, så jeg fortsatte ud mod Thurø rev og tog bestik af pynten og besluttede at holde pause når jeg nåede helt derud. Midtvejs var der fiskegarnsom så ud til at stå næsten helt oppe på kysten, men besluttede alligevel til at prøve at komme indenom, da jeg ikke havde lyst til at komme for langt ud i bølgerne. Heldigvis var det lige et par m fra den første pæl og til nogle store sten og jeg kom faktisk forbi pælen og ramte ikke stenen og det var faktisk godt gået i de bølger. Kom helskindet derud selv om det var - set i bakspejlet - klogest at have gåret på land og taget dækket på da der var et par enkelte bølger der kom ind i kajakken, men ikk så meget vand at det gjorde noget. Kunne begynde at høre torden sydpå og det var nu ikke så godt, men efter lyden at dømme var det langt væk og der slulle det gerne blive. Rundede pynten og kom ind i læ for bølgerne og gik i land og fik fundet kakaoen frem og nød synet over sundet.


Fortsatte i dejlig læ og fladt vand, der er nu rigtig godt at sejle i. Nød at se Thurø frq en helt anden side end man er vant til og dejligt at padle et sted man ikke har været før. Flotte huse og skøn natur, havde fin udsigt til Valdemar slot og resten af Tåsinge. Måtte ud forbi nogle fiskegarn, der står helt inde fra kysten og vel nok 100 m ude i vandet. Videre langs den sydlige del af Thurø og nød at se bunden glide let forbi. Kom rundt om pynten og begyndte af sejle nordpå. Gik i land lige efter havnen hvor Helge ligger til. Da jeg ville krydse direkte over til røgeriet og skulle ud i lidt bølger valgte jeg at tage sprayskirtet på så jeg ikke fik vand ind igen. Fik lige en varm kop kakao.


Drog afsted igen og følte mig bedre tilpas med dækket på. Nu kunne bølgerne bare komme an. Så et par gule havkajakker gå ind i Thurø bund, men de var for langt væk til at hilse. Kom over til røgeriet og fortsatte videreop af den vestlige side af øen. Her ligger de store million villaer og lyst yachter side ved side og det var dejligt at kunne sejle helt inde ved bådebroerne og nyde dem, det koster jo ingenting. Sejlede tæt på Drejsodde, hvor Ingemann jo har boet og jeg kommet meget i mine drengeår. Bortset fra en enorm stor 2 mastert sejlbåd og en stor bådebro lignede det nu sig selv. The huset var nu noget faldefærdigt. Der har Ingemann og jeg tilbragt mange timer inde i og omkring ved, ak ja den ungdom.


Kom rundt om odden og sejlede mod fyn siden, da der er meget lavt inde under Thurø. Kom under dæmningen, men da jeg ikke havde brugt andet end 2 timer og 15 min. på turen, besluttede jeg at sejle videre mod Bjørnemose for at finde et sted at spis min madpakke. Fandt en lille sandstrand på ca. 2 x 4 m og lagde kajakken op der, så ridser det da ikke bunden. Skoven går helt ned til vandet, så jeg fandt noget græs og beholdt sprayskirtet på så jeg kunne varme mig under det. Frøs nu ikke, men når man sidder stille læer det hele jo. Nød virlelig maden og den varme kakao og måtte lige ringe til Carsten Larsen og fortælle hvor dejligt det var. Hmmm han manglede 8 vagter til weekenden, så jeg skal ikke have noget af at tage tlf.

En rigtig fin tur, men skal huske at tage dækket på hvis jeg har fornemmelsen af at der kan være bølger og så skal man ikke holde sine solbriller, eller andet for den sags skyld, ud over kanten på kajakken. Husk det! Padlede tilbage til udgangspunktet og fik læsset kajakken og nu var kl. 11.30

Sejlet 16 km og ialt nu 40 km

Ingen kommentarer: