tirsdag den 19. januar 2010

Svelmø rundt d. 1. juni 06






Havde egentligt planlagt at ville sejle Avernakø rundt, med udgangspunkt ved Svelmø. Havde printet kort og det hele ud så jeg ikke farede vild ;o). Vejret var ikke så godt som lovet. Kom først afsted kl. 10 hjemmefra fordi det regnede så jeg ikke kunne få læsset kajakken. Men afsted med den sædvanlige oppakning. Drejede af i Åstrup mod Svemmø og der var en masse unger der var på vej til traktor stedet. Hov, ...er det ikke min nabo, Sonja, ...jo minsanten om det ikke var det. Hilste lige og hun kunne fortælle, at klassen skulle med over til Svelmø. Kunne ikke komme helt ned til vandet da der var et skilt med privat!, men heldigvis var der nogen der kendte bonden, så de gav mig lov til at køre derned og læsse af og så stille bilen tilbage på p-pladsen og det var jo fint nok.



Fik læsset det hele af og udstyret på og afsted mod sydspidsen af Svelmø for at gå direkte til Avernakø. Traktoren kørte samtidig med at jeg satte kajakken i og kunne se hvordan den næsten ikke kunne bunde forde der var højvande, emn afsted kom de da og de kom også over. Det blæste nu mere end de havde sagt på DMI, men sådan er det jo tit. Havde rygvind og det gik fint forbi lille Svelmø og også forbi store Svelmø. Havde nu direkte kurs mod Avernakø, men her ude på åbent vand voksede bølgerne og blæsten var lidt mere end frisk. Det var meget mærkelige bølger som kom fra alle sider. Blæsten i ryggen, men dønninger fra siden og ud for Svelmø kom der også blæst fra nord vest, mærkeligt ...næsten som oppe ved Grenen. Følte at der var noget for meget gang i den herude på 15 m vand og besluttede efter 10 min skvulpen frem og tilbage, t jeg hellere måtte vende om og blive inde under land ved Fyn siden. Men det er nu sin sag, at vende kajakken imod bølgerne og blæsten. Der var lige vel spændende i ca. 10 min. men i vandet kom jeg da heldigvis ikke denne gang. Der var nu nogle gode bølger imod mig nu hvor jeg valgte at tage vest rundt om Svelmø. Men når bar bølgerne er imod så er det fint nok ogdet gik fint derud af, men i stærk modvind. Der skulle tages godt ved padlen. Her er en masse måger og andre havfugle der ruger på livet løs. Der er unger lige nu og havde egentlig lyst til at tage en tur ind på stranden, men ville ikke forstyrre og desuden var der også nogle store sten overalt på stranden og med den blæst skulle jeg ikke have ridser i galsfiberen. Så jeg fortsatte rundt om Store Svelmø. Her på nordsiden af øen var bølgerne skråt ind på siden af kajakken og det var nu egentlig meget skægt. Her var ikke så dynt og tæt på land, så hvis jeg skulle kæntre så gjorde det ikke så mget her. Men nu var der jo lige pludselig lavet om på planerne. Havde jo regnet med at skulle ud på en tur på 25 km, så jeg besluttede at padle videre og tage en tur til Nakkebølle fjord og få et kik på den og måske en tur til Fjællebroens lystbådehavn. Padlede lidt formi mit udgangspunkt og kom i læ og var efterhånden sulten. Fandt et sted at få kajakken på land og bredte tæppet ud og fand den varme kakao og mad frem. Smed alt tøjet, da der var fuld sol lige nu og det var alt for varmt at sidde i våddragten. Det var dejligt at få den af og igang med madderne. Fik ½ time på ryggen og ville videre. Uha det var en klam fornøjelse at komme i det våde tøj igen. Det havde sprøjtet en del når bølgerne kommer ind skråt frofra og rammer det brede stykke på snuden, så brillerne var godt sat til med saltvand. Men også skægt når der er lidt gang i den. Rundede en pynt og var nu på vej ind i selve fjorden. Her stod der en lystfisker et godt stykke ude i vandet og prøvede at fange fisk, men på forespørgsel var der ikke gevinst, det var også en tysker ggg. Men videre rundt i fjorden og lige på rundingen ind til bunden af fjorden var der en stor bro i skoven og en flot bygning bagved. Det var Nakkebølle sanatorium. Det ligger utroligt flot og jeg havde fint udsyn til stedet. Padlede helt ind i bunden af fjorden og for enden lå der et stort hur, der var ved at få lagt nyt stråtag på. Sikken et kanon sted at bo.

Tilbage langs kysten med kurs mog Fjellebro lystbådehavn. Havde vinden i ryggen og det gik over stok og sten derhen. Der kom en heftig byge lige da jeg var kommet derhen og det er meget sjovt, at opleve at det regnede når jeg padlede, det var første gang jeg havde prøvet det. Nå, men videre,....tog den direkte kurs mod mit udgangspunkt. Der var medvind og medbølger. Bølgerne var ikke så store at det gjorde noget, men kajakken og jeg hyggede os rigtigt med at lege her. Vandet føltes nu ikke så koldt at det gør noget, så pyt med en kæntring. Men det skete heldigvis ikke og snart var jeg tilbage til udgangspunktet og fik kajakken på land og læsset den også. Tog mig en kop kakao og et tykke kage på stranden og samtidig kom traktoren tilbage med ungerne. Fin tur selvom det ikke lige gik som planlagt, men Avernakø tager jeg en anden dag, ...nu er kortet da lavet.

Distance 13 km

ialt 199 km

Ingen kommentarer: