fredag den 29. januar 2010

Thurø rundt d. 25. juni

Det er fint vejr og Heidi vil med ud at ro igen. Vi pakker det hele og beslutter at tage til Smørmosen og sætte i der. Så kan Karin også komme med. Vi er klar til at sætte i vandet kl. 11.30 og madpakkerne er med i lasterummet. Der er en let til frisk vind i sydøst og der er nogle fine bølger da vi starter ud og går syd om øen. Heidi klarer bølgerne fint og nyder at sejle i dem, så det er helt fint. Hun sejler stadig i Lettmannen da hun ikke kan nå fodstøtterne i Haslen. Men jeg befinder mig fint i plastic jollen og det går fint derud af . Vi runder Thurø rev og får vinden og bølgerne i ryggen og det er Heidi helt vild med. Hun kan godt lide, at surfe ned af bølgerne og det er da også rigtig skægt, men som far er man jo lidt nervøs for at hendes kajak skal vende siden til bølgen og rulle hende rundt!. Holder en lille pause inden vi går nord på rundt om øen. Vi har mødt et par kajakker og hilst på dem så nu er der da lidt liv på vandet. Der er nu masser af sejlbåde og motorbåde, så der er nok at holde øje med.
Videre nordpå langs Thurø og nyder det stille vejr og vand her på denne side. Strømmen er også med os, så det betyder at vi har modstrøm under dæmningen!. Vi runder nordspidsen ved Drejsodde og tager bestik efter dæmningen. Da vi kommer derhen vælger vi at tage den sydlige gennemgang, men der er utroligt meget strøm og jeg når halvt igennem da Heidi råber og jeg vender hovedet og kan se, at hun ikke kan styre kajakken og falder tilbage. Jeg lader kajakken drive baglæns og råber til hende, at hun bar skal lade den følge strømmen og så komme ud og ind på lavt vand ved stensætningen. Vi kommer begge rundt uden den store dramatik og jeg siger, at hun skal ro længere ind og blive ved land og så vil jeg padle gennem med min kajak og lægge til ved den anden side og så komme over vejen og hente hendes og sejle den igennem. Jeg ror hen til dæmningen og får fart på. Strømmen tager voldsomt i kajakken og presser mig mod midter cementstolpen og jeg må virkelig ro alt hvad jeg kan for at komme fremad. Jeg har aldrig oplevet så stærk strøm her før og nu har jeg da været igennem nogle gange. Men jeg kommer igennem og finder en lille bro på den andes side og finder Heidi. Hun ligger næsten overfor og ned af stensætningen og få hende op og jeg i hendes kajak. Igen hen mod dæmningen og denne gang tager jeg et større sving, så kajakken er rettet mere op inden jeg komme ind i strømmen. Det hjælper lidt på retningen, men strømmen river alligevel rigtig meget i kajakken og vil igen presse mig ind mod cementstøtten, men mine overarme er heldigvis stærkere så jeg vinder over strømmen og får den fri og kommer fint ud på den anden side og her er Heidi allerede kommet over. Vi kommer i kajakkerne igen og tager bestik af Bjørnemose skoven, hvor vi vil holde middag. heidi er godt træt i armene og det går ikke så hurtigt. Nu har vi både fået modvind og modstrøm, men over kommer vi. Vi kommer i kajakkerne og får maden og tæppet op i skoven og finder et dejligt sted, hvor der er sol. Kommer af det våde tøj og får lidt vindtæt på så vi ikke kommer til at fryse. Uhmm dejligt med noget at spise. Vi bliver ½ times tid og nyder solen og hvilen til armene. Nu er der også bare det værste stykke tilbage. Heidi har lidt svært ved at komme igang igen, men det går da stille og roligt gennem sundet. Vi får rundet den nordøstlige spids af Thurø og kommer ud i store bølger igen. Det er noget Heidi kan lide selvom de kommer ind fra siden sidder hun rigtig godt i kajakken og klarer selv de største bælger uden besvær, var lidt nervøs for det, men det gik rigtig fint.
Vi får øje på familie lejeren ved Smørmosen og kommer i land og ser, at Anja,Thomas, Kristian og mormor er kommet og nu er der kaffe og lagkage der skal indtages.
En rigtig god tur, selvom en måske var lige lang nok for Heidi. Det længste hun har sejlet er jo kun 6 km og her er alligevel 13, men godt sejlet Heidi :o)
distance 13 km
ialt 238

Ingen kommentarer: