onsdag den 20. januar 2010

Thurø rundt 8. juni 06



Idag ville jeg prøve en aftenstur rundt om Thurø. Karin var på aftentur, så det passede fint. Solen skinnede fra en skyfri himmel og alt udstyret blev pakket. Der var e nfrisk vind fra vest. Kom i kajakken ved dæmningen ved Thurø og havde besluttet at jeg ville ro en tur ind i selve havnen i Svendborg. Jeg havde så godt nok både modstrøm og modvind, men når jeg skulle tilbage og rundt om øen ville jeg få rygvind og medstrøm, så det var ikke så ringe endda. Havde en fin tur ind i havnen og ud gennem broen over til værftet. Kom ud langs værftet og den gamle pakbygning og ville over til Tåsinge og have aftensmaden. Kl var 17 da jeg stak ud under dæmningen. Nu skulle jeg så krydse Svendborgsund og der var rigtig meget strøm og en del vestlig vind derude, kunne jeg se, men det skulle jo nok gå. Et godt tag i pagajen og ud i strømmen. Havde siftet på en kost og det rev godt i kajakken. skulle jo samtidig holde øje med alle speedbådene og sejlskibene og den anden trafik med færger. Der skulle godt nok arbejdes med pagajen og troede på et tidspunkt at jeg ville sejle direkte ind i kosten, men ved en ekstra kraft anstrengelse kom jeg vest om den. Helt ind til halvøen og op og få noget aftensmad. Her var en fantastisk udsigt til Svendborg fra en side, som jeg ikke plejer at se byen fra. Holdt ½ times pause og så videre mod Thurø. Ahhh det var lækkert. Nu gik det pludselig meget bedre med farten. Havde lidt problemer med fodstøtten, den skubbede sig hele tiden fremad og havde nu været på land 2 gange for at spænde den. Havde en flot tur langs Tåsinge siden, for første gang, og roede helt ind i bunden ved Troense og der var der en del sejlskibe der havde kastet anker i læ og nød deres aftensmad her. Rundede pynten ved Troense og skulle nu gå direkte over mod Thurøs sydlige spids. Her var der også en del strøm og sejlbåde som jeg skulle holde godt øje med og samtidig begyndte der at komme bølger fra Lunkebugten. Helt inde under land ved Thurø var der en masse krappe små bølger pga strømmen der blev presset mod land, så der skulle tungen lige holdes lige i munden et øjeblik. Kom nu ud på åbent vand og her var der nogle større bølger, men de kom jo i ryggen, så ligeså gjorde vinden, så der var en del sjov sejllads ned af bølgerne og også med at koncentrere sig om at holde kajakken på rette kurs. Rundede revet og holdt en lille tissepause. Videre mod Smørmosen og jeg kunne se, at døren til Margits sommerhus stod åben, så jeg roede derind og råbte på fru Madsen. Det var nu Ole der kom ud fordi Margit skulle på nat og sov lige et par timer. Fik en snam og blev budt på kaffe, men jeg ville hjemad for klokken var efterhånden mange. Rundt og ind i sundet mellem Thurø og Fyn og her var der igen modstrøm og modvind, så der skulle arbejdes seriøst for at holde en nogenlunde fart. Der var lavvande så jeg blev nødt til at følge den bugtede vej sammen med sejlrenden, for der var simpelthen ikke vand andre steder. Kom i land ved dæmningen kl. 20.30 og havde haft en flot tur med både blankt vand og pæne sjove bølger.
Distance 19 km
ialt 218

Ingen kommentarer: